کفی های چاپی 3 بعدی امید جدیدی برای بیماران مبتلا به دیابت

25ژوئن 2020 - دانشمندان دانشگاه Staffordshire اعلام کردند که کفی های چاپ شده ی 3 بعدی آنها می توانند سلامت پای افراد مبتلا به دیابت را به طور قابل توجهی بهبود بخشند.

این مطالعه برای میلیون ها بیمار مبتلا به دیابت که در معرض خطر ابتلا به زخم پا قرار دارند، که در بسیاری از موارد به قطع عضو منجر می شود، امیدوار کننده است. این مطالعه، اولین شواهد کمّی در حمایت از بهینه سازی کفی های کفشهای دیابتی به عنوان بخشی از یک اقدام بالینی استاندارد را ارائه می دهد.

محققان در جدیدترین مقاله ی خود در نشریهGait and Posure ، به این نتیجه رسیدند که انتخاب صحیح سختی کفی کفش، می تواند فشارهای وارد شده به پاها را که ممکن است منجر به زخم و سایر عوارض دردناک شود، کاهش دهد.

در مطالعه انجام شده در Malta، از 15 شرکت کننده ی مبتلا به بیماری پای دیابتی خواسته شد با کفش های مجهز به کفی های چاپی 3 بعدی طراحی شده توسط مرکز بیومکانیک و فن آوری های توانبخشی(CBRT)  در دانشگاهStaffordshire ، راه بروند. این کفی ها بمنظور تغییر سختی کل کف پا از طیف بسیار نرم تا بسیار سفت ساخته شدند.

دکترChatzistergos ، دانشیارCBRT و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: سفتی مطلوب به وضوح با شاخص توده بدنی بیمار (BMI) مرتبط است. این مطالعه شواهدی را به یافته های قبلی ما افزود و نشان داد که برای افرادی با BMI بالاتر، مواد سفت تر برای ساخت کفی کفش، بهتر و مناسب تر است.

همكاران این تحقیق، دكترAlfred Gatt  و دكترCynthia Formosa  از دانشگاه مالت و فلو مدعو درCBRT ، پشتیبانی بالینی این تحقیق را فراهم و آزمایشات را در مالت رهبری كردند. دکتر Gattخاطرنشان كرد: ما امیدواریم كه نتایج گزارش شده در این مطالعه توجه همه متخصصان مدیریت بیماری ناتوان کننده ی "پای دیابتی" را به اهمیت سفتی کفی کفش متناسب با نمایه ی توده ی بدنی هر فرد، جلب کند.

هم اکنون، تحقیق دیگری برای توسعه ی روشی بمنظور كمك به متخصصان در شناسایی سفتی بهینه ی کفی کفش برای هر بیمار در حال انجام است. پروفسور Chockalingam، مدیر CBRT و مخترع این فناوری گفت: با تعداد بیشماری از بیماران دیابتی که عضو خود را در اثر بیماری پای دیابتی، از دست می دهند، تحقیقات ما به پزشکان کمک خواهد کرد تا به طور موثر این بیماری را مدیریت کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-06-d-insoles-patients-diabetes.html